Yrittäjä, oletko koskaan pohtinut, miten voisit hyödyntää tulevaisuustyöskentelyä oman yrityksesi liiketoiminnan kehittämisessä? Tässä postauksessa esittelen kolme helppoa tapaa, joilla voit hyödyntää Sitran Megatrendikortteja, vaikka sinulla ei olisi vielä kokemusta tulevaisuustyöskentelystä.
Miksi tulevaisuustyöskentely kannattaa?
Perinteisesti on ajateltu, että yritykset eivät voi vaikuttaa ulkoiseen toimintaympäristöönsä (eli maailmaan ympärillään) ja sen on vain sopeuduttava toimintaympäristön asettamiin raameihin. Hämäläinen, Sekä Kamensky (2016, 32-34) että Maula ja Suominen (2016, 270-272) nostavat kuitenkin ansiokkaasti esille sen, että toimintaympäristön muutosten tunnistamisen ja sopeutumisen lisäksi omien vaikutusmahdollisuuksien tunnistaminen ja ymmärtäminen voi avata yritykselle menestymisen paikkoja. Monia menestyneitä yrityksiä näyttää heidän mukaansa yhdistävän taipumus suhtautua muutoksiin uhkien sijaan mahdollisuutena, kyky ottaa riskejä ja sietää epävarmuutta, rohkeus kyseenalaistaa olemassaolevia tottumuksia sekä kyky suhtautua asioihin optimisesti. Tulevaisuustyöskentely auttaa kaikessa tässä.
Perässähiihtäjä, sinnittelijä, haastaja vai edelläkävijä?
Yritykset voidaan toiminnan näkökulmasta jakaa perässähiihtäjiin, sinnittelijöihin, haastajiin ja edelläkävijöihin. Edelläkävijäyritykset menestyvät muita paremmin, koska rakentavat proaktiivisesti uutta ja voivat muuttaa omaa toimintaansa radikaalisti. Näin he vaikuttavat omalta osaltaan myös toimintaympäristön kehittymiseen. Strategiset edelläkävijät eivät rajoitu toimimaan olemassaolevien normien ja toimialan perinteiden mukaan ja he perustavat kilpailukykynsä strategiatyöskentelyyn. Edelläkävijät voivat esimerkiksi joko tuoda olemassa oleville markkinoille täysin uuden palvelun, teknologian tai toimintatavan, jollaiseen liittyvään asiakastarpeeseen kukaan ei ole aiemmin osannut vastata tai luoda kokonaan uuden markkinan saaden näin strategiatyöskentelyn avulla merkittävää kilpailuetua. (Kamensky 2016, 32-34; Maula & Suominen 2016, 270-272). Sen vuoksi tulevaisuusorientoitunut strategiatyö kannattaa.
Sitran Megatrendikortit
Yksi hyvä tulevaisuustyökalu on Sitran Megatrendikorttipakka, jonka voi maksutta (miten mahtavaa!) joko tilata kotiin tai ladata & tulostaa Sitran sivuilta. Mikäli tulostat kortit itsellesi, suosittelen leikkaamaan ne erilleen, jotta voit lajitella niitä.
Esittelen sinulle kolme tapaa, joilla voit kortteja hyödyntää. Tai oikeastaan – kyseessä on yksi tapa, jota voit hyödyntää kolmesta eri näkökulmasta – vielä helpompaa!
Ohje: Valitse ensin näkökulma, jota haluat tutkia Megatrendikorteilla. Käy sitten läpi kaikki kortit valitsemastasi näkökulmasta ja jaa ne pinoihin “kyllä“, “ehkä” ja “ei“. Tutki sitten kyllä- ja ehkä-pinojen kortteja, ja hyödynnä apukysymyksiä.
1. Yrityksesi strategia
Tutki erityisesti yrityksesi missiota (miksi yrityksesi on olemassa) sekä visiota (missä haluat olla 3-5 vuoden kuluttua). Mitkä megatrendit vaikuttavat yritykseesi ja toimialaasi – entä mihin sinä ja yrityksesi voitte olla omalta osaltanne vaikuttamassa?
2. Yrityksesi vastuullisuus
Vastuullisuus on sitä, että yritys tekee tietoisia valintoja ja tekoja kestävän kehityksen edistämiseksi. Pienessä yrityksessä valinnat ja teot ovat pieniä, mutta on tärkeää, että jokainen tekee osansa. Myös pienen yrityksen kannattaa panostaa vastuullisuuteen. Mihin megatrendeihin voit oman yrityksesi vastuullisuusvalinnoilla ja käytännön teoilla vaikuttaa? Mihin haluat vaikuttaa ja miten? Apuna voit käyttää myös YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelma Agenda 2030:a.
3. Tuotteet / palvelut
Voit tutkia joko olemassa tai kehitteillä olevia tuotteita ja palveluita. Mihin megatrendeihin palveluillasi / tuotteillasi on positiivisia vaikutuksia? Miten? Millä tavoin viestit siitä asiakkaillesi? Löydätkö uusia tekemisen tapoja tai uusia markkinoita megatrendien avulla? Miten voit olla edelläkävijä verrattuna kilpailijoihisi?
Sitran sivuilta löydät myös lisää tapoja ja vinkkejä Megatrendikorttien hyödyntämiseen, sekä paljon muita tulevaisuustyökaluja, suosittelen tutustumaan!
Mikäli kaipaat apua liiketoimintasi kehittämiseen tai esimerkiksi strategiatyöskentelyysi sparraajaa, älä epäröi ottaa yhteyttä! Tavoitat minut myös numerosta 040 753 7520 tai sähköpostilla anne@metsolanne.fi.
Lämmöllä,
Anne
Lähteet (suosittelen molempia!):
Kamensky 2016. Menestyksen timantti
Hämäläinen, Maula & Suominen 2016. Digiajan strategia